Fiske i Runemo

Dag 4

Även denna tisdag i juni började utan plan och kom att bli en underbar dag.

Efter det obligatoriska morgonkaffet satte vi ‘’Lilla Hawaii’’ i sikte - en strand mitt ute i skogen som vi t.o.m hört talas om innan vi kom hit för första gången. Solen sken och vi packade ner handduken och boken in i bilen för att prova på hur man glassar här i Ovanåkers kommun.

Vi styrde först mot Bollnäs för att införskaffa oss de saknade badbyxorna - men väl där öppnade himlen upp sig och skaljackan som låg under solkrämen i bilen kom väl till pass. Så där stannade vi för att utforska det när vi ändå var där, men vädret blev inte bättre.

Det satt ändå i kroppen att vi som ville göra något litet äventyr denna dag, och väl hemma (haha, tydligen känns Alfta Camping nu som hemma), köpte vi ett fiskekort och började promenera uppströms längs med campingens granne - Forsen. I Bollnäs köpte jag ett par stövlar för att mina skor fortfarande är helt genomsura av gårdagens pladask, men redan efter några timmar, läckte det in vid höger stortå.. Det känns vid det här laget som att det var universums plan att jag egentligen borde fötts till en fisk istället..

Här i forsen var vattnet lågt och fisken verkade trötta, så vi smed planer på en kvällstur vid någon av sjöarna runt om Alfta.. Runemo blev destinationen som på kartan såg ut som en bra sjö.

När vi körde upp på parkeringen vid badplatsen satt de lokala storfiskarna Fredrik Eriksson med sonen Alvin som redan fått upp flera fina filéer som låg där på backen.

Vi fick bra tips om vart fiskarna ofta gömmer sig och en plats bredvid killarna. Det tog inte många minuter innan killarna fått upp en riktigt stor Abborre, som ni ser på bilden. Och redan på mitt andra kast högg det till i mitt spö.. men jag fick inte upp den rackarn.

Ett hugg till fick jag - en stor en som simmade iväg med draget och drog ut linan en bit, men den spottade också ut den.

Efter att ha snackat mer med killarna fick vi reda på att Fredrik filmar och bl.a jobbar med ‘’Småstadsliv’’ - en av Ovanåkers stoltheter vi hört gott om.

Vi kom in på björnar och att jag & Forrest var lite frustrerade över att vi missade att se björnen i förrgår. Fredrik hade för någon vecka sen sett en mamma med tre små björnungar och erbjöd sig att visa oss spaningsplatser så att vi förhoppningsvis också får se dessa vackra varelser.

Som sagt, ännu en bra dag här i kommunen.

Edsbyn & Alfta Turistbyrå
Hälsingegård Ol-Anders
Besökscenter
Runemovägen 6
822 92 Alfta

tfn: 0271-577 77

e-post tourism@ovanaker.se

Under 4 veckor i juni och juli besökte äventyrarna Indiana, Forrest, Bird och Loo Ovanåkers kommun.

Under dessa sidor kan du följa deras äventyr hos oss och förhoppningsvis få tips på vad du själv kan göra. Texter och bilder är deras egna och alla upplevelser är sett ur deras perspektiv. Ovanåkers kommun ansvarar inte för texternas innehåll.