Enstabosjön

Dag 5

Dagarna går snabbt när man har roligt, och det slog oss att vi redan spenderat 5 dagar här i Alfta & Ovanåkers kommun.

Igår kväll när vi gick och la oss och blundade, såg vi bara stora fiskar framför oss, efter den härliga fiskekvällen med Fredrik & Alvin. Med mersmaken i högsta hugg så satte vi kurs mot Enstabosjön som vi tyckte såg trevlig ut på kartan.

Men eftersom Ovanåkers kommun har som ett spindelnät av grusvägar genom skogarna, så blev vägen dit snart ett äventyr i sig. Grusvägen som vi hade valt ut gick förbi Rasmus & Axels hus, 2 killar som vinkade glatt när vi körde förbi.

Vägen blev allt mindre och mindre och vid flera tillfällen fick vi passagerare hoppa ut för att dirigera förarna runt farliga stenar och genom djupa hål. En riktigt härlig Off-Road känsla! Efter en stund kom en av killarna cyklandes och tänkte att vi kanske kört fast och behövde hjälp, för att det nästan inte är någon som ger sig in på den vägen med bil. Han varnade oss också att en bit efter den kommande träbron fanns en översvämning, och tipsade om att det fanns en betydligt enklare väg att ta sig ner till sjön.

Vi åkte över bron och beundrade bäcken som slingrar sig under och genom skogen. Mycket riktigt så var det en ordentlig översvämning över vägen och vi såg t.o.m en liten fisk som snabbt simmade iväg när vi kom traskandes - då är det verkligen en översvämning..! Den vågade vi inte korsa p.g.a de större stenarna som låg och lurade där under ytan, och vi inte visste om våra avgasrör skulle förbli över ytan.

Så där vände vi och åter dirigerandes tog oss tillbaka till den större vägen utan varken en skada på oss eller bilarna. En lyckad liten expedition.

Vi stannade till vid Rasmus & Axel som stod och mekade med en riktigt cool, fräsch, upphöjd epa och de berättade att de målat om den igår, visade oss ett rött ljus i älghornet som hängde som en trofé där bak, samt att de hade minst 110 Wünderbaums hängandes i backspegeln.

Vi tog den beryktade ‘’lättare’’ vägen ner till sjön och stannade först till vid den fina, lilla badplatsen i Enstabo - och följde sedan grusvägarna som fortsatte runt sjön och kom till sist till en fin brygga ute vid en åker som grannen där sa att vi gärna fick använda.

Snabbt drog vi fram våra spön, och satte dit de nya dragen vi köpt i Bollnäs igår. En groda och en plastanka. Det tog inte många kast innan jag från en bit bort hör att Forrest fått en gädda på grodan. Det hugger till för mig också och det verkar som att vi precis kommit i tid för gäddornas lunch. Forrest får upp ytterligare en liten gädda, och en stund därpå hugger det till i plastgrodan som plaskar sig fram från mitt spö, och drar med sig en gädda till mig.

Plastankan fick några hugg på sig, men ingen som Bird drog upp - han sparar turen tills han får upp gammelgäddan säger han.

Det blev en dag av både ett litet Off-Road äventyr och mycket fiske - en salig blandning.

Så när energin smått började att sina och kvällen snart kom, åkte vi hem till Alfta Camping igen och i de sista solstrålarna för dagen kastade lite frisbee.

Nu vankas det snart middag och vi har alla en varm känsla och stort leende från denna härliga dag.

Edsbyn & Alfta Turistbyrå
Hälsingegård Ol-Anders
Besökscenter
Runemovägen 6
822 92 Alfta

tfn: 0271-577 77

e-post tourism@ovanaker.se

Under 4 veckor i juni och juli besökte äventyrarna Indiana, Forrest, Bird och Loo Ovanåkers kommun.

Under dessa sidor kan du följa deras äventyr hos oss och förhoppningsvis få tips på vad du själv kan göra. Texter och bilder är deras egna och alla upplevelser är sett ur deras perspektiv. Ovanåkers kommun ansvarar inte för texternas innehåll.